Sunday 24 January 2016

Kebaikan serum untuk kulit wajah

Teks: Aznita Zawawee
Foto: Aznita Zawawee

Hari ini saya nak kongsikan sedikit pasal kepentingan serum sebagai salah satu regim dalam produk penjagaan kulit. Mungkin ada yang keliru mana lebih penting antara serum atau krim pelembap. Perlu ke nak guna kedua-duanya? Ok, jangan risau sebab saya akan cuba terangkan kepentingan keduanya secara ringkas.

Serum - molekul lebih kecil / halus dan boleh meresap kelapisan paling dalam kulit kita. Biasanya serum ini mengandungi nutrien untuk kulit seperti anti-oksidan, anti-penuaan dan sebagainya. Biasanya harga serum memang agak mahal kerana kandungan nutriennya datang dari bahan-bahan berkualiti tinggi seperti minyak pati / essential oil.

Pelembap - molekul besar dan tidak boleh meresap ke lapisan dalam kulit. Memberikan kelembapan dan hidrasi pada lapisan kulit luar sahaja. 

Serum dipakai selepas penggunaan toner/penyegar dan diikuti dengan pelembap serta pelindung matahari. Jika terasa kulit terlampau berminyak atau berat dengan kesemua regim ini, anda boleh pilih samada serum atau pelembap dan disusuli dengan pelindung matahari. Boleh juga gunakan serum hanya pada waktu malam.

Tips: Penggunaan serum memang wajib jika anda mempuyai masalah kulit yang serius sama ada kulit kusam, kering dan mempunyai garisan-garisan halus. Ini kerana ia boleh bertindak jauh ke dalam kulit dan memulihkan sel-sel kulit kita dari dalam.

Bagi mereka yang tidak mempunyai masalah kulit mungkin boleh dahulukan penggunaan pelembap yang sesuai dengan kulit anda sahaja. Jika ada bajet lebih, boleh gunakan serum dan hadkan pemakaiannya hanya pada waktu malam. Waktu malam adalah lebih sesuai kerana ia adalah waktu di mana sel-sel kita berehat dan sistem tubuh kita akan memulihkan sel-sel yang telah rosak.



Pilihan saya :)

No comments:

Post a Comment