Friday 8 January 2016

Senarai Pengilang Kosmetik Berstatus GMP

Teks: Aznita Zawawee

Assalamualaikum w.b.t.

Ini merupakan entri pertama saya di tahun baru 2016. Masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada semua. Semoga tahun ini akan membawa lebih kejayaan berbanding tahun lalu. Amin. Dah lama rasanya saya tidak membuat sebarang azam menjelang tahun baru kerana biasanya masuk bulan kedua saya sudah melupakan semua azam-azam saya sebelum itu :) Ini contoh yang tak baik. Jadi jangan ikut ye adik-adik.

OK, berbalik kepada tajuk entri di atas pasti ramai yang selalu ternampak pada iklan-iklan produk kosmetik yang mana kilang mereka berstatus GMP. Apa reaksi anda semua dengan kenyataan ini? Mungkin bagi sesetengah orang mereka tidak ambil pusing kerana lebih tertarik pada 'claim' produk yang ternyata lebih menonjol seperti "Nak putih?' , "Nak kurus?" atau "Nak cantik?". Betul tak? Jika anda perasan, biasanya status GMP ini ada tertera di sudut kecil iklan atau pada baris terakhir sesuatu iklan produk kosmetik.    

Apa itu GMP?

GMP adalah singkatan kepada 'Good Manufacturing Practice'. Menurut peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa, pengilang kosmetik perlu mematuhi garispanduan GMP. Garispanduan ini penting untuk mempastikan setiap produk kosmetik yang dihasilkan adalah konsisten dan dikawal dengan spesifikasi kualiti yang telah ditetapkan. Saya tidak akan menghuraikan dengan lebih lanjut berkenaan garispanduan ini kerana ia ada terlalu teknikal untuk difahami. Cukup sekadar anda semua tahu melalui garispanduan GMP, sesuatu produk itu akan dihasilkan dengan kualiti yang selamat digunakan oleh pengguna di luar sana. 

Kali ini saya cuma mahu kongsikan 'link' ini untuk anda semua membuat rujukan sekiranya ingin mengetahui kesahihan status GMP bagi pengeluar ('manufacturer') produk kosmetik yang anda sedang guna atau jual. Bukan apa, bila kita dah tahu kesahihan info yang diberi maka keyakinan kita untuk menggunakan sesuatu produk itu akan lebih bertambah.

Jom rujuk sini:


Semoga ilmu ini memberi manafaat buat kawan-kawan di luar sana. 

No comments:

Post a Comment