Thursday 28 January 2016

Bila anak merajuk

Teks: Aznita Zawawee
Foto: Aznita Zawawee


Semalam 27.01.2016 genap 8 tahun usia anak dara tunggal saya, Kamelia Hazelin. Tapi semalam dia merajuk dengan mama dia. Kasihan anak mama. Mungkin bagi dia semalam harijadi paling tak 'best' yang dia pernah rasa. Mama minta maaf ya sayang. Inshaa Allah, panjang umur kita akan ada banyak lagi harijadi yang kita boleh sambut sama-sama. 

Pulang dari sekolah petang semalam, dia mengadu, "Sedihlah Ya hari ini. Mama marah Ya sebelum pergi sekolah". Sudahnya malam tadi lagi teruk dia kena marah dengan mamanya sampai tidur awal dan tak makan malam sebab merajuk.

Pagi ini bila bangun dari tidur, 'mood' dia dah ok. Senyum ceria macam biasa. Macam tiada apa-apa yang berlaku malam tadi. Lega hati mama. 

Kemudian dia cakap, "Mama, boleh tak Kamelia nak makan kat McD. Kamelia tak nak kek. Kamelia nak makan je."

Sedih pulak saya dengar permintaan dia. Hari ini saya dan suami dah janji nak bawa dia pergi makan McD malam nanti. Setelah penuh drama air mata semalam akhirnya jalan penyelesaiannya cuma makan di McD. Hai lah anak, kenapa tak cakap awal-awal? Penat je mama gaduh dengan awak :) :)

Hati budak-budak ini memang lembut dan mereka ini bukan jenis pendendam. Selagi marah kita bersebab, Inshaa Allah mereka akan terima kata-kata kita. Selebihnya berdoa dan terus berdoa kepada Allah untuk memudahkan segala urusan kita. 




No comments:

Post a Comment