Sunday 1 November 2015

Masalah anak lambat bercakap

Teks: Aznita Zawawee

Saya mengakui agak lambat membawa Zakwan berjumpa doktor pakar untuk mengenalpasti masalah yang dihadapinya. Selalunya orang tua akan bercakap anak kita ini jenis yang 'berat mulut' atau 'late talkers'. Kata-kata seperti "Zakwan nampak normal.", "Zakwan boleh cakap tapi pelat. Lama-lama nanti Zakwan oklah tu." antara yang sering diberikan oleh rakan-rakan dan ahli keluarga apabila saya menceritakan kerisauan terhadap perkembangan Zakwan. Ini semua sedikit sebanyak telah melengahkan saya membawanya bertemu dengan doktor pakar kanak-kanak. Pada mulanya saya juga risau jika Zakwan sebenarnya merupakan kanak-kanak autisme. Bukan hendak menolak ketentuan Allah sekiranya ia benar-benar berlaku cuma sedikit ralat sebab kami lambat bertindak.

Kemuncak kerunsingan saya bermula apabila Zakwan enggan ke sekolah tadika sewaktu sessi tahun 2015 bermula pada awal tahun yang lalu. Kami mengambil masa 2 minggu untuk menemaninya ke sekolah tetapi masih gagal. Untuk tidak mengganggu guru dan rakan-rakan kelas yang lain, kami putuskan tidak menghantarnya ke tadika untuk sementara waktu. Mungkin Zakwan masih belum bersedia ke sekolah. Zakwan memang suka mengamuk dan susah untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran yang baru. Sebagai contoh: Zakwan akan menangis setiap kali kami menghantarnya ke taska. Padahal sudah setahun kami tempatkan dia di taska tersebut bersama-sama dengan kakak dan abangnya. Tiada masalah dengan budak-budak atau pengasuh di taska seperti bergaduh, pengasuh mendera atau garang. Dia susah untuk berpisah dengan kami apabila saya dan suami keluar bekerja.

Kami berjaya mendapat temujanji dengan doktor pakar Dr. Rajini di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) pada 31.03.15. Alhamdulillah, menurut Dr, Rajini, Zakwan tidak memiliki ciri-ciri autisme yang konsisten dan dia boleh bersekolah di sekolah biasa. Zakwan disahkan mengalami masalah lambat bercakap (Speech Delay) dan jangka-masa tumpuan yang singkat. Kami disarankan untuk mengubah cara kami mendidik anak di rumah seperti perlu tingkatkan peraturan tertentu, asingkan tempat tidur, buat jadual untuk anak-anak di rumah dan pastikan Zakwan tidak lagi menggunakan lampin pakai-buang untuk membuang air besar. Ketika itu Zakwan masih tidak mahu membuang air besar di tandas. Selain itu, Zakwan perlu menjalani terapi tatacara kerja dan terapi pertuturan untuk mengatasi masalah yang dihadapinya sekarang.

Saya sarankan kepada anda semua untuk membawa anak anda bertemu dengan pakar seawal 2 tahun sekiranya mendapati terdapat tanda-tanda mereka lambat bercakap. Seawal 2 tahun, anak kita sudah sepatutnya pandai menggunakan 2 perkataan untuk membentuk ayat seperti "Nak susu". Mereka juga sepatutnya sudah pandai menamakan objek-objek yang ringkas (cth: bola, burung), mengetahui lebih dari 50 perkataan dan kita sudah boleh memahami lebih kurang 50% daripada percakapan mereka. Bawalah anak anda berjumpa dengan pakar sekiranya mereka tidak menunjukkan ciri-ciri di atas. Jika lebih awal masalah mereka dikesan, lebih cepat kita dapat bertindak untuk merangsang perkembangan mereka.






No comments:

Post a Comment