Monday 19 October 2015

Tips Memilih Produk Kecantikan Yang Sesuai & Selamat

Teks: Aznita Zawawee

Tidak dinafikan produk kecantikan memang menjadi teman baik kepada kaum wanita. Setiap hari akan ada produk kecantikan yang baru keluar di pasaran dan ramai pasti teruja untuk mencubanya setelah disajikan dengan testimoni yang memberangsangkan. Sejauh manakah produk-produk ini selamat dan sesuai untuk kulit kita? Sebagai pengguna yang bijak kita perlu mengkaji terlebih dahulu tentang produk tersebut sebelum mencubanya. Jangan terpengaruh dengan iklan-iklan yang dipamerkan kerana kesan penggunaan akan berbeza-beza mengikut si pemakainya. Antara perkara penting yang perlu dititikberatkan oleh pengguna dalam pemilihan produk kecantikan yang sesuai dan selamat ialah:

1) Pastikan sesuai dengan jenis kulit - Sebelum memilih sesuatu produk, perlulah difahami dan dikenalpasti akan jenis kulit kita yang sebenarnya. Kesilapan memilih produk yang tidak sesuai boleh mengakibatkan kemudaratan pada kulit si pemakai. Jenis-jenis kulit pada asasnya terbahagi kepada 4 iaitu kulit normal, kulit berminyak, kulit kombinasi dan kulit kering.
Produk yang sesuai dan selamat tidak akan menyebabkan keadaan kulit menjadi rengsa, menggelupas dan berjerawat. Seringkali kita dengar ia adalah satu tindakbalas permulaan yang normal apabila muka ditumbuhi jerawat atau menggelupas selepas penggunaan produk baru. Kesan ini dikatakan berlaku untuk mengeluarkan segala kekotoran yang sebelum ini tersembunyi di dalam kulit kita. Adakah ia fakta atau auta semata-mata? Saya tidak pasti secara sahihnya tetapi berdasarkan pengalaman, produk kecantikan yang bagus tidak sepatutnya menghasilkan kesan yang negatif di awal penggunaannya. 

2) Bahan kandungan - Sebaik-baik bahan kandungan perlu berasaskan dari bahan semulajadi. Kebanyakan bahan penting yang terdapat di dalam produk kosmetik hari ini berasaskan dari tumbuhan herba, ekstrak buah-buahan dan sayur-sayuran. Antaranya seperti ekstrak tomato, timun, lidah buaya dan sebagainya. Pastikan juga tiada bahan yang terlarang digunakan dalam formulasi kosmetik tersebut terutamanya jika produk itu dikhabarkan menghasil kesan pemutihan yang cepat dan drastik. Kebanyakan krim pemutihan dan krim malam mengandungi bahan-bahan kimia yang tidak dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

3) Beli set percubaan terlebih dahulu - Kebiasaannya saya suka membeli set percubaan terlebih dahulu sebelum mencuba sesuatu produk kecantikan. Ianya lebih praktikal dan jimat sekiranya produk yang dibeli itu tidak sesuai dengan kulit kita. Namun tidak semua produk kecantikan menawarkan pek percubaan jadi mungkin anda boleh mencuba dengan membeli pek yang kecil terlebih dahulu. Saya gemar ke outlet SASA kerana di situ ada dijual pek-pek kecil beberapa jenama kosmetik terkenal untuk dicuba. Kadang-kadang kita juga boleh mendapat pek sampel dari majalah-majalah fesyen dan kecantikan. 

4) Jumpa pakar - Tidak semua masalah kulit boleh diselesaikan sendiri dengan memakai produk tertentu di rumah. Sebaik-baiknya berjumpa dengan pakar kecantikan kulit di salun sekiranya anda mempunyai masalah kulit yang serius seperti kulit berjerawat, kulit berjeragat dan sensitif. Mereka lebih arif tentang kulit anda dan terdapat teknologi terkini untuk menyelesaikan masalah kulit yang lebih serius. 

5) Produk berdaftar - Paling penting pastikan produk yang dibeli itu sudah berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Produk yang selamat digunakan perlu mempunyai nombor notifikasi dari KKM. Nombor notifikasi bermula dengan NOTxxxx. Pengguna boleh menyemak status pendaftaran produk tersebut di laman web http://portal.bpfk.gov.my/ sebelum membelinya di pasaran.








No comments:

Post a Comment