Wednesday 21 October 2015

Tips Untuk Mengetahui Jenis Kulit Anda

Teks: Aznita Zawawee

Jika masih keliru tentang jenis kulit, mari saya kongsikan sedikit tips untuk mengenalpasti keadaan kulit kita yang sebenarnya . Pertama sekali anda perlu mencuci muka dengan menggunakan pembersih yang lembut dan biarkan kulit anda bebas dari sebarang krim muka selama lebih kurang 1-2 jam.  

Perhatikan apa yang berlaku ke atas kulit muka anda, jika anda mempunyai:

1) Kulit Normal - Kulit kelihatan lembut, tidak kering dan tidak berminyak. Warna kulit juga sekata. Bersyukur jika anda tergolong dalam kumpulan ini. Ini merupakan kulit yang menjadi idaman ramai. Namun, penjagaan kulit yang sebaiknya tetap harus dititikberatkan walaupun kulit kita sudah sedia cantik. Jenis krim yang sesuai ialah krim yang berformula ringan yang mudah diratakan dan diserap ke dalam kulit.

2) Kulit Berminyak - Kulit kelihatan berkilat, berminyak dan pori-pori besar yang kadang-kadang menyebabkan masalah jerawat yang serius. Krim yang sesuai untuk jenis kulit ini ialah krim yang berbentuk gel atau cecair ("liquid'). Kebanyakan produk untuk muka berminyak dan berjerawat mengandungi alkohol dan bahan yang merengsakan kulit. Berhati-hati apabila memakai produk sebegini kerana ia boleh menyebabkan kulit menjadi terlebih kering dan rengsa. Elakkan daripada menggunakan pelembap yang "creamy".

3) Kulit Kombinasi - Di bahagian Zon-T kelihatan berminyak dan normal atau kering di bahagian lain. Agak mencabar untuk menjaga kulit wajah sebegini kerana anda memerlukan 2 jenis produk untuk merawat masalah kulit yang berlainan. Produk yang sesuai haruslah dalam bentuk gel atau "liquid" untuk bahagian berminyak/ Zon-T dan krim yang ringan atau serum di bahagian yang normal atau kering.

4) Kulit Kering -  Kulit muka terasa ketat ("tight") dan terdapat kawasan yang menggelupas. Perlu memakai krim atau losyen muka dengan kerap terutamanya jika mereka terdedah dengan cahaya matahari dan penghawa dingin untuk jangka masa yang lama. Elakkan dari menggunakan produk yang mengandungi bahan yang merengsakan kulit seperti menthol, citrus, peppermint atau alkohol.

Yang mana jenis kulit anda? Saya nombor 3 :)

Sememangnya ia akan menjadi lebih mudah untuk mencari produk yang sesuai setelah mengetahui jenis kulit kita yang sebenarnya. Semoga ilmu ini bermanfaat bagi sesiapa yang membacanya.




No comments:

Post a Comment