Tuesday 23 August 2016

Pengalaman Selepas Berhenti Kerja

Teks: Aznita Zawawee
Foto: Aznita Zawawee

Selepas bekerja selama lebih kurang 12 tahun dan akhirnya saya mengambil satu keputusan yang sangat drastik untuk berhenti kerja dan menjadi surirumah sepenuh masa di rumah. Keinginan ini sudah lama ada cuma masih berkira-kira untuk berhenti kerana bimbang keadaan kewangan keluarga akan terjejas. Antara sebab yang mempengaruhi tindakan saya sudah tentu kerana masalah anak bongsu yang tidak mahu ke sekolah dan menangis setiap pagi apabila dihantar ke taska hariannya serta ditambah dengan situasi yang menekan di pejabat.   

Jika dahulu, urusan anak sudah separuh ditanggung oleh pihak pengurusan taska dan sekolah. Kini, urusan anak dan suami semua ditanggung oleh saya sepenuhnya. Penat dan cabarannya memang terasa, malah lagi hebat dari ketika bekerja dahulu. Apabila kita di rumah, urusan rumahtangga bermula seawal pagi dan hanya akan berakhir apabila semua anak-anak tidur. Boleh dikatakan masa untuk diri sendiri sudah hampir tiada. Kadang-kadang waktu makan pun saya terkejar-kejar sebab perlu keluar menghantar anak ke sekolah sessi pagi dan petang. Memang pada awalnya keadaan saya agak teruk sehinggakan suami menyarankan saya untuk bekerja kembali. Dia cakap saya tak betah untuk terus tinggal di rumah. Bayangkan sampai begitu sekali komennya.

Cuma yang bagusnya apabila sudah tidak bekerja, saya tidak perlu lagi berfikir tentang cuti tahunan ketika anak-anak atau diri-sendiri yang sakit, untuk menghadiri urusan di sekolah seperti Hari Terbuka atau sessi pendaftaran dan untuk pergi bercuti atau pulang ke kampung. Nikmat untuk tidak perlu lagi mengejar 'punch card' dan bersesak-sesak di waktu pagi pun sangat berharga. Bila tidak bekerja, waktu bersama dengan anak-anak juga lebih lama. Cuma kadang-kadang mereka memang suka menguji keimanan mamanya di rumah. Anak-anak sedang membesar memang banyak akalnya kan? Para ibu memang kena bertabah banyak-banyak. Ini memang peringatan untuk diri sendiri.

Ramai yang bertanya kepada saya samada seronok atau tidak apabila menjadi surirumah sepenuh masa. Jawapan yang selalu saya bagi ialah seronok tapi PENAT. Jika anda belum bersedia, baik buat dahulu perancangan dan persediaan lebih awal. Perlu belajar untuk tidak menjadi 'perfectionist' dalam urusan rumahtangga dan ini adalah masalah terbesar saya sekarang. Banyak lagi yang perlu saya perbaiki dan pelajari dari segi pengurusan masa di rumah. Perjalanan masih jauh dan saya percaya lama-kelamaan semuanya akan bertambah baik. Inshaa Allah.

Gambar ketika bercuti ke Disneyland, Hong Kong.



No comments:

Post a Comment