Tuesday 11 October 2016

Lebih Mudah dan Cepat Untuk Memasak Dengan Noxxa

Teks: Aznita Zawawee
Foto: Aznita Zawawee
 
Sebenarnya sudah lama saya 'aim' untuk dapatkan periuk Noxxa tetapi disebabkan tiada kawan yang terdekat menjualnya maka saya 'usha' dari jauh sahaja selama ini. Bila tengok ada kawan-kawan kongsikan pengalaman menggunakan periuk ini di FB, ada perasaan sedikit teruja. Betul ke sangat mudah untuk memasak bila menggunakan periuk ini? Ditambah lagi dengan harga yang mahal dan rasa macam rugi sahaja nak habiskan beratus-ratus ringgit demi sebiji periuk.
 
Nak dipendekkan cerita, secara tak sengaja saya telah diperkenalkan dengan periuk noxxa ini semasa ke rumah jiran yang sedang mengadakan 'demo' cara pemakaian korset untuk pelansingan badan. Pergi untuk tujuan lain tetapi hasil tangkapan lain pula yang saya bawa balik ke rumah. Saya juga seperti ramai yang lain berpendapat bahawa periuk ini sememangnya mahal untuk dimiliki. Tapi kata orang, tak kenal maka tak cinta. Bila sudah cuba terus jatuh cinta.
 
Kenapa ia pilihan terbaik buat surirumah?
  • Waktu memasak lebih singkat. Pelbagai resepi boleh dimasak dalam waktu yang singkat. Contoh: Pelbagai resepi memasak nasi boleh disiapkan dalam masa 7 minit. Sup tulang dalam masa kurang dari 45 minit.
  • Periuk ini ada pelbagai fungsi seperti tekanan tinggi & rendah, masak perlahan, mengukus, menumis, memanas semula dan penunda masa sehingga 8 jam. 
  • Periuk tidak melekat 8 Liter, mudah dicuci.
  • Diameter dalam periuk 26.6 cm
Pendek kata, surirumah boleh memasak apa sahaja dengan periuk ini dari memasak nasi, lauk-pauk sehingga membuat kek serta kuih muih. Tidak perlu ada periuk yang lain untuk memasak pelbagai jenis makanan.
 
Jika ada yang berminat, boleh emelkan ke aznitazawawee@gmail.com untuk maklumat lebih lanjut.
 
 
 
Resepi pertama yang saya masak menggunakan periuk noxxa.
 
Nasi Goreng Kicap
  • Tekan fungsi 'Stir Fry', tumis bawang putih dan bawang merah.
  • Boleh tambah ayam atau daging. Kemudian 'OFF' kan fungsi 'Stir Fry'.
  • Tambahkan beras yang telah dibasuh dam masukkan air secukupnya. Cukup sekadar paras air melebihi sedikit sahaja dari paras beras. Kuantiti air kurang sedikit digunakan berbanding daripada memasak menggunakan periuk nasi yang biasa.
  • Boleh masuk bahan perasa/perencah seperti sos tiram, kicap atau stok ayam.
  • Tutup periuk, laraskan tombol pengawal tekanan kepada 'High Pressure' (HP)
  • Set HP selama 7 minit.
  • Selepas 7 minit, lepaskan stim.
  • Jika mahu masukkan sayur dan telur, kembali ke fungsi 'Stir Fry'. Masukkan telur dan sayur seperti menggoreng nasi yang biasa. Jangan lupa perasakan dengan garam secukup rasa.
Nampak tak apa kelebihan periuk ini? Kita boleh menggoreng nasi terus dari beras dan bukannya perlu memasak nasi terlebih dahulu.
 
Ini memang menu ketika kecemasan apabila saya tidak sempat untuk memasak lauk-pauk sebelum anak saya ke sekolah. Saya dah cuba, anda bila lagi?

No comments:

Post a Comment