Wednesday 13 April 2016

Produk kosmetik buatan sendiri ('Homemade Cosmetics')

Teks: Aznita Zawawee
Foto: https://pixabay.com


Jika diperhatikan sekarang, salah satu jenis produk kosmetik yang kian meningkat popular ialah produk kosmetik buatan sendiri di rumah atau dikenali sebagai 'homemade cosmetic'. Saya kurang pasti bagaimana pihak berkuasa menangani isu penjulan produk kosmetik 'homemade' ini. Jika ada yang bertanya bagaimana mahu mendapatkan sijil notifikasi produk sebegini, jawapan saya tidak boleh. Ini mengikut pemahaman saya terhadap garispanduan notifikasi produk kosmetik itu sendiri.

Produk kosmetik sememangnya perlu berdaftar dengan pihak Kementerian Kesihatan Malaysia tetapi pihak pengilang perlu mematuhi syarat Amalan Pengilangan Baik (APB) ataupun 'Good Manufacturing Practise' (GMP). Sudah tentu produk 'homemade' ini tidak menepati syarat ini kerana ia dibuat hanya di rumah. 

Produk mereka akan hilang statusnya sebagai produk 'homemade' sekiranya terpaksa mencari pengilang berstatus GMP untuk mendapatkan nombor notifikasi produk. Saya faham mereka yang menghasilkan produk kosmetik 'homemade' ini bermula secara 'suka-suka' dan mahu menghasilkan produk yang berunsurkan semulajadi yang bebas bahan kimia. 

Ini semestinya sesuatu yang amat baik dan kreatif tetapi haruslah diingat setiap cabang industri itu ada kekangan regulatorinya sendiri. Industri kosmetik lebih terbatas dan tidak sama dengan produk makanan yang lebih longgar cara kawalannya.

Semuanya terserah kepada pengusaha bagaimana mereka mahu menjalankan perniagaan mereka. Jika produk mempunyai nombor notifikasi, pasaran lebih terbuka luas dan kepercayan pengguna lebih meningkat.

No comments:

Post a Comment