Wednesday 27 April 2016

Tips Bercuti Ke Krabi 2016

Teks: Aznita Zawawee
Foto: Aznita Zawawee

Sebenarnya sudah lama nak kongsikan tentang percutian kami sekeluarga ke Krabi sempena cuti sekolah baru-baru ini. Percutian kali ini lagi sempoi berbanding percutian kami ke Perth tahun lepas. Persiapan ala kadar sahaja dan hanya menempah bilik penginapan lebih kurang seminggu sebelum berlepas ke sana. Kebanyakan bilik sudah hampir penuh ditempah memandang tarikh yang kami pergi merupakan musim puncak di Krabi. Seelok-eloknya cuba 'google' tentang bilik penginapan lebih awal untuk mencari tawaran terbaik.

Di Krabi, kami tinggal di hotel Baywatch Boutique Hotel Aonang yang mana lokasi hotel ini memang terbaik. Kenapa saya cakap terbaik? Lokasi hotel ini sangat dekat dengan pantai, restoran makanan halal yang sedap, tempat mengurut dan juga kedai-kedai menjual cenderamata. Cuma hotel yang kami duduk ini cuma bertaraf 3 bintang. Lagipun banyak masa habis di luar dan hotel ini memang menjadi tempat tidur sahaja. Kami tinggal di sana selama 4 hari 3 malam dengan kos RM715.


Aktiviti yang perlu anda lakukan di sinilah tentulah aktiviti pantai, snorkeling, 'island hopping' dan juga lawatan safari. Usah risau jika anda belum menempah sebarang pakej lawatan ini kerana di sepanjang Pantai Aonang, terdapat banyak kaunter khidmat pelancongan. Anda hanya perlu pilih pakej tawaran yang terbaik sahaja. Di Krabi terdapat banyak pulau yang menjadi tumpuan pelancong dan yang paling popular ialah Phi Phi Island. Kami tidak mengambil pakej ke sana kerana pulau itu berada agak jauh. Lawatan ke safari juga kami abaikan kerana cuaca agak panas ketika itu.

Jadi kami memilih pakej 'Hong Island Tour' untuk hari kedua dan '4 Islands Tour' untuk hari ketiga. 'Hong Island Tour' lebih sesuai untuk kanak-kanak  kerana aktiviti snorkeling hanya dilakukan di tepi pantai dan bukannya di laut yang dalam. Pakej ini juga akan singgah ke beberapa tempat menarik berdekatan seperti Hong Island Beach, Hong Lagoon, Lading Island dan Prakbia Island. Setiap pakej lawatan disediakan dengan makanan tengah hari yang sangat sedap. Pakej ini berharga 600 bhat untuk orang dewasa dan 400 bhat untuk kanak-kanak. Selain itu terdapat juga bayaran untuk masuk ke pulau ini sebanyak 300 bhat bagi orang dewasa dan 100 bhat untuk kanak-kanak.

Hari ketiga, kami memilih pakej '4 Islands Tour' dan untuk pakej ini lebih murah berbanding pakej kami ke Hong Island. Untuk pakej dewasa ialah 400 bhat seorang dan untuk kanak-kanak kamimendapat harga 200 bhat. Seperti biasa harga untuk memasuki pulau dibayar secara beransingan kepada pemandu pelancong yang bertugas. Saya sarankan anda membawa tikar sekali untuk selesa makan dan berehat di tepi pantai. Untuk anak-anak, mereka hanya memakai baju mandi sepanjang lawatan ini. Saya dan suami juga tidak membawa pakaian tambahan.

Hari ke 4 kami tidak ke mana-mana dan hanya menghabiskan masa di Pantai Aonang. Anda perlu cuba makanan tempatan seperti tomyam, phad thai, thai ice tea dan juga 'banana pancake'. Memang sangat sedap dan tomyam di Krabi agak berbeza dari tomyam yang kita biasa makan di Malaysia. Selain itu, anda juga boleh mencuba perkhidmatan urutan badan yang sangat murah dengan servis yang sangat tip top. Hanya berharga 200 - 250 bhat sejam. Saya hanya sempat beurut sebanyak 2 kali sahaja.

Untuk membeli cenderamata, ramai yang menyarankan ke pasar malam Krabi tetapi jadual kami agak padat dan tidak sempat untuk ke sana. Kami hanya membeli cenderamata di Pantai Aonang dan memang agak mahal berbanding membelinya di Bangkok.

Secara ringkasnya, percutian ke Krabi sangat sesuai untuk sekeluarga kerana banyak aktiviti yang boleh dilakukan bersama-sama. Selain itu faktor makanan juga amat penting kerana anak-anak akan mudah buat hal jika mereka lapar. Di Krabi, pilihan makanan halal memang banyak dan anda semua tidak perlu risau. Terlalu banyak untuk diterokai di Krabi dan sudah tentu kami akan kembali ke sana lagi untuk misi yang belum selesai. Inshaa Allah, jika ada rezeki :)




No comments:

Post a Comment